Organisasjonsnormer
Norges Bowlingforbund er tilsluttet Norges idrettsforbund
NBF kan i skrivende stund vise til ca 3000 enkeltmedlemmer. Ca. 90 klubber/grupper har medlemskap i NBF.
Forbundsstyret har det øverste ansvaret og seksjonsstyrene har ansvaret for seksjonenes idrettslige aktivitet.
Om organisasjonsnormene
Organisasjonsnormene for Norges Bowlingforbund er vedtatt av forbundsstyret og beskriver gjeldende regler, mandater og praksis i hele organisasjonen, inkl. etiske retningslinjer.
Normene regulerer ansvar og roller og utgjør spillereglene vi skal forholde oss til internt i organisasjonen. På den måten kan normene utgjøre et virkemiddel for positiv kulturbygging ved å framelske riktig adferd og reagere på det som er ugreit. I tillegg kan den enkelte få mer trygghet i sin rolle og det vil være lettere å vite hva man går til når man aksepterer å bli foreslått til et verv av f.eks. valgkomiteen.
Det er en forutsetning for alle tillitsvalgte og oppnevnte i NBF at organisasjonsnormene etterleves sammen med forbundets verdier;
Leken – Ambisiøs – Ærlig – Inkluderende – Gøy å spille – Tøft å mestre
Om samarbeid og lojalitet
NBF er avhengig av omverdenens tillit. Samarbeidende organisasjonsledd, offentlige myndigheter, sponsorer, publikum, – alle må ha tillit til NBFs profesjonalitet og integritet. Dette forutsetter at NBF som institusjon opptrer med aktsomhet, redelighet og objektivitet, og at organisasjonens tillitsvalgte/ansatte lojalt retter seg etter de retningslinjer som forbundsstyret fastsetter.
Viktige faktorer i dette samspillet vil være:
- Et avklart forhold rundt ansvar og myndighet mellom ansatte og tillitsvalgte
- Innsikt i og aksept for hverandres arbeid og roller
- Kunnskap om formelle forhold
- Trygghet og lojalitet
- Involvering, felles måloppfatning
Code of Conduct for tillitsvalgte og ansatte
«Code of Conduct» – for tillitsvalgte og ansatte i Norges Bowlingforbund sentralt.
Virkeområde
«Code of Conduct» er for tillitsvalgte og ansatte i Norges Bowlingforbund (NKF) sentralt og gjelder i tillegg til Idrettens Etiske retningslinjer.
Etikk handler om fellesskapsverdier og de normer og regler som må etterleves for at fellesskapet skal fungere på en god måte. Etikk kan enkelt defineres som menneskelige hensyn og omtanke i samhandling med andre – hva som oppfattes som rett og galt.
I NBF ønsker vi en bevisstgjøring om at det kan oppstå krevende situasjoner og interessekonflikter mellom forbundsstyret, seksjoner og administrasjon, og «Code of Conduct» skal være en støtte for de tillitsvalgte og ansatte til å løse slike saker på en god måte med høy etisk standard, og som ivaretar NBFs gode navn og rykte.
Grunnleggende forventninger
Tillitsvalgte og ansatte i NBF har et særlig ansvar for å verne om og sikre at NBFs organisasjons- og aktivitetsverdier trygghet, samhold og respekt har en sentral plass i all aktivitet i NBF og skal fremstå som gode rollemodeller.
Dette innebærer at du som tillitsvalgt og ansatt må være bevisst på hvordan din personlige atferd påvirker ditt eget og andres tillitsverv og administrasjonens arbeidsforhold. Å gjøre det rette bygger på din og dine kollegers grunnleggende ærlighet og integritet.
Det er forventet at tillitsvalgte og ansatte i NBF skal:
- Bidra til en åpen og inkluderende idrett
- Bidra til at NBFs felles mål blir nådd
- Være tydelig utad på NBFs verdigrunnlag – hva er viktig og hva er riktig
- Holde en høy etisk standard i egen oppførsel både innad og utad
- Løse tvister og konflikter rettferdig og omgående i overensstemmelse med NBFs regler og prosedyrer
- Aldri fremme egne interesser på bekostning av organisasjonens
Kollegial adferd og kommunikasjon
Det forutsettes gjensidig lojalitet og respekt mellom tillitsvalgte og ansatte i NBF.
Beslutninger som fattes i formelle organer er kollegiale beslutninger. Når en beslutning er tatt skal du som tillitsvalgt og ansatt være lojal mot kollegiets beslutning, og støtte arbeidet med implementeringen av den.
Lojaliteten skal ikke være til hinder for åpen kommunikasjon og det skal være stor takhøyde for å ytre sine meninger, også når det innebærer kritikk. Ytringene skal være saklige, konstruktive og sanne, og være innenfor de manerer man forventer i en idrettslig sammenheng og de verdier NBFs virksomhet bygger på. Ytringer og kritikk skal ikke fremsettes på en slik måte at de kan være egnet til å ha negativ påvirkning av NBFs virksomhet og de tillitsvalgtes/ansattes arbeid for NBF.
Forholdet til ansatte
NBFs virksomhet skal være i tråd med arbeidsmiljøloven, og forbundsstyret er som arbeidsgiver forpliktet til å sikre et forsvarlig og godt arbeidsmiljø i NBF i tråd med arbeidsmiljølovens krav. Dette omfatter blant annet å legge til rette for at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas og at arbeidstaker ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.
Tillitsvalgte og ansatte skal lojalt forholde seg til rapporteringslinjene i organisasjonen. Dersom noen finner at forhold ved saksbehandling, eller utøvelse av jobbrelatert virksomhet, ikke holder nødvendig standard eller følger vedtatte beslutninger, skal dette rapporteres i henhold til rapporteringslinjene.
Det skal vises aktsomhet ved blant annet å vise respekt for de ansatte og deres roller, ved tilstedeværelse i kontorlokalene til NBF, samt ved tilstedeværelse på arrangementer o.l. hvor de ansatte har sitt daglige virke.
Konfidensialitet og vern av forbundets verdier
Tillitsvalgte og ansatte plikter å behandle sensitiv informasjon med aktsomhet og lojalitet, og i tråd med gjeldende regelverk slik som personopplysningsloven etc.
Konfidensiell informasjon skal de ikke bringes til utenforstående. Med utenforstående forstås som enhver person som ikke har legitimt behov for informasjonen/opplysningene for å utføre sitt virke.
Tillitsvalgte og ansatte plikter å ta vare på NBFs verdier, både materielle og immaterielle, slik som økonomiske midler, eiendommer, avtaler, systemer, medlemsdatabaser, personlige opplysninger etc.
Forholdet mellom tillitsvalgte og administrasjonen
Styrets medlemmer kan enkeltvis kun pålegge administrasjonen arbeid i samråd med generalsekretær. Spørsmål av faglig art og innhenting av informasjon (som ikke innebærer pålegg av arbeid) kan rettes direkte til fagansvarlig.
Henvendelser fra enkeltpersoner, klubber eller andre organisasjonsledd til enkeltmedlemmer av styret, skal som hovedregel videreformidles gjennom generalsekretær/bemyndighet eller direkte til fagansvarlig når det gjelder faglige spørsmål.
Styremedlemmer må kunne forventes å utarbeide eget materiell til foredrag, innledninger og saksforberedelser. Ønskes bistand av et visst omfang, må henvendelse skje gjennom generalsekretær/bemyndiget medarbeider tidligst mulig.
Lojalitet utøves slik at det til enhver tid tjener organisasjonen. Det forutsettes gjensidig lojalitet mellom styrene og administrasjonen.
Komitéer/Utvalg og Råd
Forbundsstyret og komiteene/utvalgene har anledning til å opprette de utvalg som vurderes som formålstjenlige så lenge dette ikke er i strid med vedtak foretatt på forbundstinget.
Ved oppnevnelse av de ulike organer må NIFs retningslinjer for kjønnsfordeling etterleves. Det er de enkelte styrer som selv oppnevner medlemmer. Medlemsklubbene kan med fordel gis anledning til å foreslå medlemmer til oppnevnelser.
Komiteer/utvalg arbeider vanligvis selvstendig, men alle spørsmål av prinsipiell eller økonomisk art forelegges respektive styre for avgjørelse.
Ved opprettelse av ulike komiteer/utvalg og råd skal det respektive styre formulere et tydelig mandat for denne. Standard mandat for ulike komiteer finnes som vedlegg til organisasjonsnormene.
Seksjonene har typisk følgende komiteer:
Administrasjonen
Administrasjonen er tilsatt av generalsekretæren og instruksjon av administrasjonen går gjennom denne.
Generalsekretærs oppgave er å utforme og lede administrasjonen innenfor vedtatte budsjetter og planer samt forbundsstyrets vedtak. Dette innebærer at generalsekretær budsjetterer, rapporterer og fører økonomisk kontroll innenfor de rammer forbundsstyret bestemmer.
Generalsekretær er ansvarlig for gjennomføringen av forbundets personalpolitikk, herunder fastsettelse av lønn, ansettelser, permisjoner og organisering av administrasjonen.
Generalsekretær kan uttale seg i alle saker av idrettsfaglig og idrettspolitisk karakter innenfor forbundsstyrets beslutninger.
Generalsekretær er ansvarlig for å legge fram saker til forbundsstyret.
En god huskeregel er at: «forbundsstyret kjenner kun generalsekretæren» det vil si at i forbundsstyremøter er generalsekretæren representant for hele administrasjonen og all kommunikasjon går via generalsekretæren med mindre noe annet er eksplisitt avtalt. Dette fordi det for enkelte ansatte lett kan oppleves som en «ordre» når et forbundsstyremedlem kommer med en henvendelse eller en anmodning. Det kan da være vanskelig for den ansatte å prioritere mellom oppgaver tildelt fra tillitsvalgte og oppgaver tildelt fra generalsekretæren eller avdelingslederen.