Trenerløypa
Om trenerløypa
Bedre trenere – Bedre aktivitet – Bedre utøvere.
Trenerløypa er et felles rammeverk for trenerutvikling i norsk idrett. Ved hjelp av Trenerløypa ønsker NIF at trenere på alle nivåer skal få muligheten til å kontinuerlig forbedre og videreutvikle egen kompetanse, slik at de bedre kan legge til rette for god aktivitet i klubbene. Om trenerløypa
50 særforbund har implementert det grunnleggende Trener 1 nivået. Særforbundenes felles innsats og engasjement med Trenerløypa har også bidratt til økt samarbeid på tvers av idrettene for å utvikle trenerne i norsk idrett.
Om du ønsker å sette deg ytterligere inn i Trenerløypa (pdf) så kan du lese det opprinnelige dokumentet i sin helhet.
Trenerløypa i NBF
Norges Bowlingforbund har godkjente trenerkurs som omfatter Trener 1, Trener 2 og Trener 3.
Alle trinnene er godkjent hos NIF, og etter godkjent eksamen blir disse synlige i Min Idrett på den enkeltes personlige profil.
Trenerutdanningen er delt inn i en generell del, som deles med andre liknende idretter (presisjonsidrettene), og en idrettsspesifikk del.
Den generelle delen utvikles av NIF sentralt og særforbundene. Den idrettsspesifikke delen utvikles av Norges Bowlingforbund og er knyttet opp mot det Europeiske Bowlingforbundets (EBF) program og inndeling. Trenerløypa utvikles også lokalt. Denne utviklingen skjer gjennom SportBowlingNorge Akademi, og baseres på de behov som er nødvendig for å utvikle de norske utøverne optimalt.
Trenerløypas oppbygging
Trenerløypa består av fire nivåer der hvert nivå har et hovedmål og en struktur for etter- og videreutdanning. Trenere kan utdanne seg vertikalt gjennom grunnutdanningen og horisontalt gjennom etter- og videreutdanning. Timetallene oppgitt er minimum varighet på grunnutdanningen og antall timer praksis på hvert nivå.
Det er skissert følgende hovedmål på nivåene i Trenerløypa som sier hvilken idrettsfaglig, pedagogisk og organisatorisk kompetanse det er ønskelig at trenerne skal ha etter endt trenerutdanning:
Nivå 1 – Innføring og deltakelse:
Treneren skal kunne gi en innføring av grunnleggende tekniske ferdigheter, samt utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på begynnernivå. Det er også avgjørende å kunne ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Nivå 2 – Deltakelse og utvikling:
Treneren skal ha en helhetlig forståelse av treningsprosessen og også ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Nivå 3 – Utvikling og prestasjon:
Treneren skal ha kompetanse til å kunne analysere, reflektere og benytte praksis og teori som er relevant for optimal prestasjonsutvikling for morgendagens toppidrettsutøvere.
Nivå 4 – Prestasjon og toppidrett:
Treneren skal ha kompetanse til å videreutvikle utøvere som er på høyeste nasjonale og internasjonale nivå.
Ansvarsfordeling
Norges Idrettsforbund eier rammeverket Trenerløypa og har til enhver tid ansvaret for å kvalitetssikre det.
Særforbundene eier og forvalter egen trenerutdanning og har ansvaret for grunnutdanning og etter- og videreutdanningen (EVU). Dette inkluderer modulutforming, fagutforming, trenerutviklere, autorisering og utstedelse av kursbevis. Ansvaret for kursmateriell ligger hos særforbundet, og det er opp til særforbundet å vurdere hvem og hvor mange som skal kunne delta på kursene.
En trener blir autorisert når han/hun har:
- Nådd målene om ønsket kompetanse
- Deltatt på minimum antall timer undervisning som særforbundet har satt
- Bestått den vedtatte vurdering og evaluering
Det gis ikke autorisasjon om man ikke gjennomfører trenerkurset i sin helhet. I situasjoner der en deltaker har gjennomført trenerkurs i ett eller flere særforbund eller idretter, kan særforbundet selv vurdere om deltakeren skal få godkjent deler av kurset og dermed innvilges fritak fra ett eller flere emner.
Særforbundene bestemmer selv gjennomføringen av sine kurs. Det er imidlertid flere områder hvor særforbundene kan samarbeide om gjennomføring slik presisjonsidrettsgruppa (Biljard, Bowling, Bueskyting, Curling og Skytterforbundet) har gjort på både Trener 1 og Trener 2. Det er også ønskelig at Trenerløypa skal legge til rette for samarbeid mellom høgskoler/universiteter og idretten, slik blant annet Høgskolen i Hedmark har samarbeidet med Golfforbundet om en bachelorgrad.
Kriterier og prinsipper
Etter et langt og godt samarbeid om et nytt rammeverket for trenerutvikling i norsk idrett så ble Trenerløypa vedtatt av idrettsstyret i 2011. Viktige bidragsytere var fagansvarlige i særforbundene, NIF ved utviklingsavdelingen og OLT, utdanningsinstitusjoner, og et internasjonalt nettverk med International Council for Coaching Excellence (ICCE). Les mer om kriterier og prinsipper.